صعود به قله مخروطی زیبای زبله - 99/2/26

بنام خالق مهربان☀️

🗻باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان🗻

🔺گزارش برنامه جمعه ۹۹/۲/۲۶     🗻صعود به قله زیبای زبله
🚩سرپرست برنامه: آقای اشکان صاحبی
تعداد شرکت کنندگان: ۱۷ نفر

📋درباره قله زبله:
قله زبله با ارتفاع ۲۵۴۶ متر در جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی روستای زیارت قرار دارد. این قله از چند مسیر قابل صعود است. مسیری که در روز جمعه پیمایش شد از منطقه ای بنام سرعلی آباد شروع شده و پس از رسیدن به ابتدای خط الراس تل انبار، به سمت قله می‌رود. در این مسیر یک چشمه در دشت سرعلی آباد و نزدیک به آرام چرای گوسفندان "آق رضا" وجود دارد. همچنین این قله از طریق روستای زیارت نیز قابل دسترس است.

☑️شرح اجمالی برنامه:
برنامه در ساعت ۵:۴۵ صبح آغاز شد. نفرات با یک دستگاه مینی‌بوس از گرگان به سمت منطقه سرعلی آباد راهی شدند. پیمایش در ساعت ۷:۲۵ صبح از سر علی آباد به سمت قله شروع شد. هوای صبحگاهی منطقه بسیار دلچسب بود.

در مسیر به گل های فراوان لاله و شقایق کوهی برخوردیم که با نمایی از دامنه های برفی خط الراس گاوکشان در دور دست ها جلوه های زیبای از اردیبهشت را به ما نشان می دادند. 

 

 

 

  

 

در ادامه راه و با نزدیک شدن به قله، در ساعت ۱۰ با بررسی شرایط روی قله و حجم بالای ازدحام روی قله، تصمیم گرفتیم در منطقه ای با فاصله ۱۰ دقیقه ای از قله به استراحت بپردازیم تا قله کمی خلوت تر شود. پس از دقایقی استراحت به سمت قله حرکت کردیم.

 

پس از پیمودن فاصله اندکمان تا قله، در هوای آفتابی اردیبهشت ماه به قله زیبا و سنگی و نوک تیز زبله رسیدیم. دقایقی به عکسبرداری پرداختیم و سپس به دلیل ازدحام جمعیت و برای حفظ فاصله اجتماعی و رعایت اصول بهداشتی به سرعت قله را ترک کردیم و مجددا به محل استراحت بازگشتیم.

کمی استراحت کردیم و از زیبایی های طبیعت لذت بردیم. نهایتا در ساعت ۱۴ به سمت پایین دست حرکت کردیم و با عکاسی های بیشتر در مسیر برگشت و مه رقیق و زیبایی که اندکی از مسیر ما را همراهی می‌کرد در ساعت ۱۶:۳۰ به منطقه سرعلی آباد و رسیدیم.

در ساعت ۱۷:۳۰ با رسیدن به گرگان برنامه را به پایان رساندیم.



کانال اطلاع رسانی باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان در تلگرام: @gorgandamavandclub
 

✌️🏻به امید موفقیت همه همنوردان عزیز

✍روابط عمومی باشگاه دماوند گرگان

جدول برنامه های پیشنهادی باشگاه دماوند - خرداد ماه 1399

 

برنامه این هفته باشگاه - جمعه 99/2/26

صعود به قله مخروطی زیبای زبله از مسیر سرعلی آباد و خطالراس تل انبار

سرپرست برنامه: آقای اشکان صاحبی

جهت کسب اطلاعات بیشتر کامنت بگذارید با با شماره 09379460641 (آقای صاحبی) تماس حاصل فرمایید.

برنامه اجرا شده جمعه 99/2/19

☀بنام خالق مهربان☀

🗻باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان🗻

🔺گزارش برنامه جمعه ۹۹/۲/۱۹

🗻کوهپیمایی به دشت زیبای مازوکش
🚩سرپرست برنامه: آقای بهزاد مقصودلو

تعداد شرکت کنندگان: ۱۲ نفر

📋درباره دشت مازوکش:
دشت مازوکش با ارتفاع ۲۲۰۰ متر در جنوب شهرستان گرگان و  روستای زیارت قرار دارد. مسیر دسترسی این دشت از منطقه ای بنام تول‌بنه شروع شده و پس از گذشتن از چشمه ای بنام چشمه سوته، در یک دو راهی از مسیر قله لنده کوه جدا شده و به دشت میرسد. همچنین این دشت از طریق قله لنده کوه و دشت سروانسر نیز قابل دسترس است.
ضمنا یک چشمه نیز در دشت مازوکش قرار دارد که کوهنوردان میتوانند از آن بهره مند شوند.


☑شرح اجمالی برنامه: 
برنامه در ساعت ۶ صبح آغاز شد. نفرات با یک دستگاه مینی‌بوس از گرگان به سمت روستای زیارت راهی شدند. پیمایش در ساعت ۷ صبح از دوراهی شربت به سمت چشمه سوته در هوای مطبوع صبحگاهی شروع شد. در این روز بسیار زیبا بعد از دو ماه قرنطینه و با رعایت موارد بهداشتی و توصیه های لازم دلی به طبیعت سپردیم و در هوایی مطبوع از طبیعت لذت بردیم و روحمان را جلا دادیم. در دشت اعضا به استراحت و عکاسی پرداختند و پس از ساعاتی به دلیل افزایش ابر های باران‌زا  و احتمال وقوع صاعقه مسیر برگشت به پایین دست را در پیش گرفتند. بدین ترتیب در ساعت ۱۷:۵۰ دقیقه به ماشین رسیده و محل را به مقصد گرگان ترک کردند و برنامه به پایان رسید.

کانال اطلاع رسانی باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان در تلگرام:
telegram: @gorgandamavandclub


✌🏻به امید موفقیت همه همنوردان عزیز

✍روابط عمومی باشگاه دماوند

بیوگرافی - (  آقای سید یحیی یزدانی )

سید یحیی یزدانی در سال 1341 در محله سبزه مشهد شهرستان گرگان متولد شد.
ایشان از دوران نوجوانی و حدود سن 15 سالگی فعالیت خود را در ارتفاعات اطراف گرگان در قالب جنگل نوردی آغاز کرد.


🔸ایشان از پیشگامان کوهنوردی فنی جدید در گرگان و منطقه بوده و همواره کمکهای شایانی به نسلهای بعدی کوهنوردی گرگان چه در زمینه های اطلاعات فنی و چه تجهیزات لازم اعطا کرده اند.

 

🔸آقای یزدانی موفق شدند در سالهای جوانی مدارک متعددی همچون کارآموزی سنگنوردی طبیعت، کارآموزی برف و یخ، کارآموزی سنگنوردی داخل سالن، کمکهای اولیه، مدیریت سازماندهی سنگنوردی داخل سالن و مربیگری سنگنوردی را از فدراسیون کوهنوردی اخذ کنند.

🔸ایشان از حلقه اولیه موسسان باشگاه دماوند گرگان بوده و در کنار همنوردان خود موفق شده اند به اغلب قلل شاخص همچون: دماوند از جبهه های مختلف، علم کوه از مسیرهای دیواره، گرده آلمانها و ایتالیا، مسیر آرش و سیاسنگان، سبلان، تفتان، هزار کرمان و قلله آرارات در غالب تیم پیشکسوتان ایران صعود کنند.
 همچنین صعودهای متعددی در مسیرهای دیواره های معروف کشور همچون بیستون کرمانشاه، شروین، اخلمد مشهد، قلعه موران و... داشته اند.

🙏🏻🌹 برای آقای یزدانی که به "عمو یحیی" در بین کوهنوردان گرگانی معروف هستند، آرزوی بهروزی، سلامتی و طول عمر باعزت داریم🌹🙏🏻

تبریک سال جدید

🌴⚘🌼🌻🌹🌼🌼🌱🌼🌹🌼🏵🌼⚘

همه به شما می گویند:

"سال خوبی داشته باشید."

ولي ما به شما می گویم: "سال خوبی را برای خودتان خلق کنید"

به فکر آمدن روزهای خوب نباشید!

آنها نخواهند آمد

به فکر ساختن باشید

روزهای خوب را باید ساخت

آرزو می کنیم 

بهترین معمار سال جدید باشید.❤️

                         ............................

آغاز سال ۱۳۹۹‌هجری شمسی را به شما دوستان و همنوردان گرامی بخصوص همنوردان‌باشگاه کوهنوردی دماوند گرگان تبریک و تهنیت عرض مینماییم⚘

💐💐💐💐🌸🌸🌸💮🏵🌷🌴🌹🍁🌴🌲🌵🌱🌼⚘🍂🌳🌱🌵🌼🌿🍃⚘🌼

 

✒ : #روابط_عمومی_باشگاه_دماوند_گرگان

اولین صعود زمستانی شاهوار در سال 92





صعود انفرادی از مسیر شمال غربی به قله 3941 متری شاهوار در استان سمنان شهرستان شاهرود شهر مجن
منبع:http://sakhre8841.blogfa.com/

همه ناگفته ها برای علاقمندان به کوهنوردی


برای انجام یک کوهنوردی موفق باید از نظر جسمی شرایط خاصی داشته باشید؛ البته این بدان معنا نیست که اگر فاقد این شرایط هستید باید به طور کلی قید این کار را بزنید بلکه سعی کنید از مسیرهای راحت تر و کم خطرتر استفاده کنید. بعضی از این شرایط شامل موارد زیر است.






1- ماهیچه های قوی پا

برای کوهنوردی نیاز به ماهیچه های قوی، به خصوص ماهیچه های پا دارید زیرا هنگام بالا رفتن از کوه ماهیچه ها مجبورند وزن بدن و کوله پشتی را تحمل کنند، بنابراین اگر قصددارید در یک مسیر کوهستانی پیاده روی کنید، یک هفته قبل از آن مواد غذایی حاوی منیزینم مانند سیب زمینی و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانیدتا از کشیدگی ماهیچه ها پیشگیری کنید. همچنین می توانید از مواد غذایی نمکی مانند بادام زمینی نمکی استفاده کنید.


- استقامت بدنی بالا

نبض شدید و تنفس هنگام بالا رفتن در یک مسیر کوهستانی کم کم با تند شدن شیب افزایش پیدا می کنند بنابراین داشتن استقامت بدنی بالا یکی از مهمترین شرایط جسمی برای پیاده روی کوهستانی است.

3- قدرت تحمل ارتفاع بالا

کسانی که در ارتفاع پایین زندگی می کنند و از نظر جسمی هم کاملا سالم هستند نیز ممکن است در ارتفاعات بالا دچار مشکل شوند زیرا در ارتفاع بالا بدن نیاز به گلبول های قرمز خون بیشتری دارد تا بتواند اکسیژن مورد نیاز را از هوای رقیق بگیرد. در حالت عادی معمولا حدود 24 ساعت طول می کشد تا فرد کاملا با این شرایط سازگاری پیدا کند.

4- قدرت تمرکز طولانی

هنگام پیاده روی در مسیرهای کوهستانی باید حتما حواستان به مسیر پیش رو باشد زیرا در غیر اینصورت ممکن است سکندری بخورید و حتی به پایین پرت شوید. معمولا نوجوانان به دلیل بی توجهی بیشتر در معرض خطر هستند. البته این امر می تواند ناشی از خستگی شدید نیز باشد؛ حتی در حرفه ای ها.

5- چالاکی و چابکی

لازم نیست قهرمان ژیمناستیک باشید اما برای گرفتن بهترین نتیجه باید کمی چالاک باشید. این موضوع باعث حفظ استقلال شما موقع کوهنوردی می شود زیرا دیگر برای عبور از رودخانه یا یک مسیر باریک نیازی به کمک دیگران ندارید.

فوایدکوهنوردی

1- آرامش روحی

قرار گرفتن در دل طبیعت و فراموش کردن مشکلات زندگی عادی یکی از جذابیت های کوهنوردی است. زیبایی و سکوتی که طبیعت به انسان هدیه می کند باعث آرامش روحی و برطرف شدن تنش های روزمره از ذهن می شود. پیشروی به سوی قله باعث می شود گرفتاری ها هر لحظه کوچکتر و فرصت ها بزرگتر به نظر برسند.

2- افزایش اعتماد به نفس

به پایان رساندن کوهنوردی یعنی رسیدن به هدف، مواجه شدن با ترس ها و غلبه بر رقیب قدرتمندی مثل طبیعت. همه اینها در انتها حس پیروزی را در فرد ایجاد می کنند.

3- خواب راحت

کوهنوردی به تنظیم ریتم های طبیعی بدن کمک می کند و باعث خواب راحت تر می شود.

4- کاهش وزن

کوهنوردی منظم در کنار یک برنامه صحیح غذایی می تواند یکی از موثرترین راه های لاغری باشد چون باعث می شود چربی بسوزانید.

 

 


5- تقویت دستگاه تنفسی

هنگام کوهنوردی، نیاز فراوان بدن به اکسیژن باعث افزایش زیاد تبادلات ریوی می شود. این مسئله به صورت نفس های عمیق و افزایش تعداد ضربان قلب ظاهر می شود که حجم و ظرفیت شش ها را بالا می برد.

6- تنظیم فشار خون

کوهنوردی آرام و طولانی موجب اتساع رگ های خونی و باعث کاهش مقاومت رگ ها و کاهش فشار خون می شود.

7- پیشگیری از پوکی استخوان

کوهنوردی آرام و طولانی یکی از بهترین فعالیت ها برای افزایش تراکم استخوانی است.

8- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

با کوهنوردی، گوارش آسان تر و اشتها بیشتر می شود. همچنین کوهنوردی از تجمع مواد زائد در بدن جلوگیری می کند. به افرادی که دچار یبوست هستند توصیه می شود با برنامه منظم کوهنوردی آرام و طولانی خود را از این ناراحتی خلاص کنند.

چه وسایلی لازم داریم؟



1- عصای مخصوص

تصور می کنید هنوز آنقدرها پیر نشده اید که برای راه رفتن به عصا نیاز داشته باشید؟

همراه داشتن عصا موقع کوهنوردی امری ضروری است. از عصا می توان به عنوان وسیله ای برای حفظ تعادل، تعیین میزان عمق آب، نشانه گذاری برای جلوگیری از گم کردن مسیر و تکیه گاهی برای استراحت و کمک به عبور از مناطق باریک و خطرناک استفاده کرد. انتخاب یک عصای مناسب به اندازه مهارت استفاده از آن اهمیت دارد. عصا باید دو ویژگی اصلی داشته باشد: الف) خوش دست باشد. ب) بلندی آن باید تا ارتفاع شانه ها باشد. استفاده درست از عصا باعث می شود تا فشار کمتری بر مفاصل بدن وارد شود.


2- کفش مناسب


پاها رکن اصلی پیاده روی هستند؛ بنابراین انتخاب کفش مناسب و راحت از اهمیت فراوانی برخوردار است. کفش تنگ پاها را تحت فشار قرار داده و پیاده روی را به کابوسی وحشتناک تبدیل می کند.

هنگام خرید کفش نکته های زیر را رعایت کنید:


- پاها باید در کفش کاملا احساس راحتی کنند. ظاهر و مارک تجاری مهم نیستند.

- ضخامت جوراب را نیز در نظر بگیرید زیرا هر چه جوراب ضخیم تر باشد، فضای داخل کفش کوچکتر می شود.

- اگر کفش پای شما را می زند آن را عوض کنید و به حرف های فروشنده توجه نکنید که می گوید «بعدا جا باز می کند» زیرا این اتفاق به این زودی ها رخ نمی دهد.

- کفش خیلی بزرگتر از اندازه پایتان را انتخاب نکنید زیرا بعدا با پوشیدن جوراب های ضخیم نیز اندازه پایتان نمی شود.

- گاهی بعضی کفش ها به دلیل شکل خاصشان به قوزک پا فشار می آورند، به هیچ وجه این کفش ها را نخرید.

 

 


3- کوله پشتی


هنگام انتخاب کوله پشتی به این نکته ها توجه کنید:

- کوله پشتیی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی آن را حمل کنید زیرا حمل کوله پشتی بزرگ و سنگین بسیار سخت است و به کمر آسیب می رساند.

- در پیاده روی های کوتاه سعی کنید از کوله پشتی های کوچک استفاده کنید ولی اگر می خواهید چند روزی را در طبیعت بگذرانید، از کوله پشتی های بزرگ استفاده کنید.

- کوله پشتیی مناسب است که طول آن از شانه ها تا بالای باسن یا حتی کوچکتر باشد. اگر طول کوله پشتی بیشتر از این باشد، حمل آن به کمر آسیب می رساند.

- وسایل را طوری درداخل کوله پشتی بچینید که سنگینی آن در همه قسمت ها با هم مساوی باشد. بطری های آب و داروها را در جیب های خارجی آن  بگذارید تا در مواقع ضروری دسترسی به آنها آسانتر باشد. غذا و البسه را در بخش های میانی و بزرگتر کوله پشتی قرار دهید.

- در انتها چند بار کوله پشتی را امتحان کنید تا از لحاظ راحتی حمل آن مطمئن شوید. دقت کنیدسنگینی محورهای افقی و عمودی کوله پشتی باید با هم برابر باشند و نباید شانه ها را به سمت عقب بکشند.

اگر نمی خواهید کوهنوردی تان خراب شود...

- پیش از رفتن به ارتفاعات، از راه گزارش های هواشناسی، از وضعیت آب و هوا اطلاع پیدا کنید.

- کیف و لوازم کمک های اولیه همراهتان باشد که اگر اتفاقی افتاد، بتوانید درمان های ابتدایی را انجام دهید.

- اگر بیماری زمینه ای دارید، حتما آن را از قبل درمان کنید یا اگر در برنامه درمان هستید، به دوستانتان اطلاع دهید تا اگر علائمی از آن بیماری برایتان به وجود آمد، نسبت به امدادرسانی اقدام شود.
- قبل از رفتن به ارتفاعات، حتما خانواده تان را در جریان مسیری که می خواهید طی کنید، قرار دهید.

شما کوه نرو!

مبتلایان به مشکلات قلبی عروقی، بیماری های عضلانی، استخوانی و مفصلی. افرادی که زانوهایشان آسیب دیده. مبتلایان به صرع (بدون همراه) و به طور کلی افرادی که فشار بدنی ناشی از کوهنوردی باعث وخیم تر شدن بیماریشان می شود نباید بدون مشورت پزشک کوهنوردی سنگین انجام دهند.

عرض تسلیت

همنورد گرامی ؛ جناب آقای رضا سلیم زاده

مصیبت وارده را به شما و خانواده محترمتان تسلیت می گوییم و از درگاه خداوند سبحان برایتان آرزوی صبر داریم.

ما را نیز در غم خود شریک بدانید

                                                                                اعضای باشگاه دماوند گرگان

دو خبر از سنگنوردی

خبر اول: اضافه شدن یک سانس جدید جهت تمرین سنگنوردی دیواره سالن حجاب به همت کوهنوردان باشگاه آفاق.

(یکشنبه  ها و سه شنبه ها--- ساعت 21:30 الی 23)

امیدوارم شاهد رونق روزافزون این رشته مهیج ورزشی در گرگان باشیم.






خبر دوم: برگزاری یک کارگاه آموزشی سنگنوردی فردا (چهارشنبه، 17مهر) در گرگان.

این کارگاه که مرحله اول و تئوری از کارگاه های آموزش مقدماتی سنگنوردی است، زیر نظر کارگروه سنگنوردی هیئت استان از ساعت 17 الی 20 در مجموعه سینما بهمن گرگان برگزار خواهد شد و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.